Tips voor een succesvolle webwinkel met Google Shopping

Zoals je eerder al op Marketingfacts hebt kunnen lezen heeft Google gisteren in Nederland de beta-versie van Google Shopping gereleased. Voor ondernemers ontstaat nu de belangrijke vraag hoe zij door middel van zoekmachine marketing kunnen profiteren van Google Shopping. Het grote voordeel van Google Shopping voor de consument is dat deze geen verschillende vergelijkingswebsites meer hoeft te gebruiken, maar met éé zoekmachine op zoek kan gaan naar de prijzen en eigenschappen van verschillende producten. Tevens zit daarbij de mogelijkheid om de recensies van de geselecteerde producten te bekijken.

Deze recensies worden automatisch vanuit de verschillende aangesloten webshops ingeladen. Wanneer de consument besluit om het product te kopen klikt hij op de desbetreffende link en wordt vervolgens automatisch doorverwezen naar de juiste webshop.

Online winkelen is hot!

Uit cijfers van het CBS uit maart 2011 blijkt dat online winkelen in Nederland hot is. In de periode van 2005 tot 2010 is het percentage internetters dat online winkelt in de leeftijdscategorie van 12 tot 74 jaar gegroeid van 55 naar 77 procent. In 2010 hebben maar liefst 9,3 miljoen mensen online gewinkeld.
Een onderzoek van Checkit toont aan dat 94% van de Nederlanders het meest gebruik maakt van Google als zoekmachine. Met de lancering van de online vergelijkingssite speelt Google goed in op de online winkel markt. Het zal dan ook niet lang duren voordat deze nieuwe vergelijkingssite is ingeburgerd onder de consumenten en ondernemers.

Posities in Google Shopping behalen

Bij de meeste ondernemers zal nu de vraag opkomen hoe zij in de zoekresultaten van Google Shopping het meest kunnen opvallen. Op dit moment zijn er in mijn ogen twee manieren om een goede positie te behalen. Allereerst kun je betaald adverteren door middel van Google Adwords. Hiermee wordt naar aanleiding van een zoekopdracht een gerelateerde advertentie getoond. Vanaf nu is het ook mogelijk om in Nederland gebruik te maken van productextensies. Het voordeel hiervan is dat je advertentie ten opzichte van de concurrentie groter en opvallender is. Je ziet in één oogopslag gerelateerde producten, met afbeelding en prijs.

Onderstaand zie je twee Adwords advertenties. De advertentie van illy is een standaard advertentie. De advertentie van Jura maakt gebruik van de productextensie. Door deze twee te vergelijken zie je gelijk de voordelen van de productextensie. Uit een case studyvan Google blijkt dat de productextensies bij de Adwords campagne voor Sony voor een conversie stijging van 9% hebben gezorgd.

Betaald adverteren is natuurlijk interessant, maar dit is niet voor iedere ondernemer weggelegd. Hoe kun je dan via de natuurlijke weg een zo goed mogelijke positie in Google Shopping behalen?

Google zal nooit precies vrijgeven hoe de volgorde van de advertenties wordt bepaald. Toch zijn er de afgelopen jaren een aantal interessante artikelen verschenen met een visie over de werking van dit onderwerp. Veel van deze artikelen zijn gebaseerd op een artikel van Seomoz.org. In dit artikel komen een aantal punten aan bod, die van invloed kunnen zijn op de ranking van producten.

Ten eerste is het belangrijk om een goede en pakkende titel voor je product te gebruiken. Daarnaast moet de productomschrijving relevante, juiste en duidelijke informatie bevatten. Tevens kan de prijs van het product de ranking beïnvloeden, aangezien goedkopere producten bij het sorteren op prijs hoger in de resultaten komen. Met de prijs kun je jezelf dus onderscheiden van de concurrentie.

Het is daarbij belangrijk om een gegevensfeed bij Google in te dienen, waarin niet alleen de vereiste kenmerken (zoals titel en producomschrijving), maar ook de optionele kenmerken zijn ingevuld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzendkosten en aantal producten op voorraad. Door een volledige ingevulde gegevensfeed in te dienen sluiten de producten nog beter aan op de zoekopdrachten van de gebruiker.

Tot slot zal user generated content steeds meer invloed uitoefenen op de zoekresultaten. Dit zal betekenen dat positieve recensies over producten waarschijnlijk leiden tot betere rankings van producten. Google geeft tevens aan dat bij het opnemen van een recensie niet alleen wordt gekeken naar het cijfer, maar ook of de recensie representatief en van goede kwaliteit is.

Google Shopping: Hot or Not?

Ik verwacht dat Google Shopping veel kansen gaat bieden aan zowel de consument als de ondernemer. De consument kan op eenvoudige wijze op één centrale website gemakkelijk alle informatie en prijzen over producten terugvinden. De ondernemer kan hier op inspelen door gebruik te maken van Google Shopping. Het voordeel is dat ook kleine of beginnende webwinkels met weinig of geen naamsbekendheid gebruik kunnen maken van het succes van Google Shopping. Door op de juiste wijze je advertentie te positioneren kun je veel bezoekers naar je webshop trekken.

Natuurlijk werkt nog niet alles feilloos in Google Shopping en moet het nog verder worden doorontwikkeld, maar ik ben ervan overtuigd dat deze dienst in Nederland een succes gaat worden.