Nieuwe website Transavia niet vindbaar in Google!

Transavia heeft vandaag een volledige nieuwe site gelanceerd. Op Twinkle.nl wordt beschreven dat de focus van Transavia ligt op conversieverbetering, passenger experience en de verkoop van andere producten dan vliegtickets.

De website is responsive en is voor tablet en mobiel bereikbaar. Transavia geeft aan twee jaar bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van het nieuwe e-commerce platform. De site oogt overzichtelijk, laat mooie afbeeldingen zien en de boekingsmodule werkt goed.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe site is het ook belangrijk om SEO te waarborgen. De afgelopen jaren hebben verschillende organisaties namelijk de fout gemaakt om SEO te onderschatten. Een bekend voorbeeld uit het verleden is de restyling van Rabobank.nl. Bij de livegang van de nieuwe site is Rabobank SEO uit het oog verloren. Hierdoor raakte Rabobank.nl topposities in Google kwijt. Dit heeft veel geld en conversies gekost.

Als online marketing consultant ben ik nieuwsgierig of Transavia.com wel over SEO heeft nagedacht. Daarom zal ik in dit artikel inzoomen op een aantal belangrijke technische aspecten.

1. Geïndexeerde pagina’s in Google
In Google heb je de mogelijkheid om “site:transavia.com” als zoekdopdracht uit te voeren. Google.nl geeft de melding dat er 12.700 pagina’s van dit domein zijn geïndexeerd.

Bij het klikken op bijvoorbeeld www.transavia.com/groepen, wordt een 404 pagina getoond. Dit houdt in dat deze pagina binnen de website niet meer aanwezig is. Ik heb een steekproef gedaan en heb het vermoeden dat alle url’s naar de Nederlandstalige en Franstalige websites op een 404 error uitkomen.
Vanuit SEO oogpunt is het ontzettend belangrijk om vooraf alle url’s in kaart te brengen. De meest belangrijke url’s moeten worden doorverwezen naar de nieuwe website. Op deze wijze blijven de posities in Google behouden en blijft de site bereikbaar voor bezoekers.

2. Noindex en nofollow
Ook wordt er op de volledige website gebruik maakt van een noindex en nofollow. Dit betekent dat zoekmachines zoals Google worden geblokkeerd om de website te mogen scannen en hierdoor niet in de zoekresultaten kunnen opnemen.

Nieuwe pagina’s worden niet meer in Google.nl opgenomen. In combinatie met de 404 errors bij punt 1, zal dit er toe leiden dat de oude pagina’s uit Google.nl zullen verdwijnen en dat de nieuwe pagina’s niet meer door Google.nl worden opgenomen.

3. Titels en meta beschrijving
Voor SEO is het correct verwerken van titels en meta beschrijvingen ontzettend belangrijk. Verschillende pagina’s binnen de website hebben de titel www.transavia.com. De homepage url heeft de titel “homepage”. Een betere titel zou zijn om “goedekope vliegtickets – Transavia.com” te gebruiken. Op deze wijze kan de website binnen Google scoren op relevante keywords.

4. Domeinnamen verkeerd doorverwezen
Naast www.transavia.com is het ook mogelijk om www.transavia.nl te bezoeken. Hier wordt een introscherm getoond waarbij de mogelijkheid is om voor Nederland te kiezen.

Bij het klikken op Nederland wordt er een privacyfout melding getoond. De afbeelding laat zien dat https:// niet goed wordt doorverwezen, waardoor Google de website als onveilig beschouwt.

Wat had Transavia moeten doen?

  • Bij de overgang van een nieuwe website moet je alle belangrijke pagina’s in kaart brengen. Deze url’s moet je vervolgens op pagina of categorie niveau naar de nieuwe site doorverwijzen. Maak daarnaast een analyse van de backlinks en bekijk welke websites een waardevolle link hebben. Op deze wijze zorg je er voor dat de opgebouwde kracht in Google blijft behouden en ook voor je nieuwe site kunt gebruiken. Terugveroveren is namelijk moeilijk, zeker in de reisbranche
  • Onderzoek op welke keywords je doelgroep binnenkomt. Zorg er voor dat je deze keywords gebruikt in je teksten, titels en meta beschrijvingen. Onderzoek eventueel ook of pagina’s die niet scoren de verkeerde woorden gebruiken, dan kun je die gelijk meenemen.
  • Bij het online zetten van een nieuwe website kan het voorkomen dat je site bereikbaar is via http:// als http://www. Dit kan leiden tot duplicate content, wat weer een negatief effect heeft voor de zoekmachine. Vaak kun je bij de DNS instellingen van je website of in de .htaccess aangeven dat http:// automatisch moet doorverwijzen naar http://www.

Conclusie
Regelmatig sta ik er weer versteld van dat bij de lancering van een nieuwe website het belang van SEO wordt onderschat. De reisbranche is een zeer competitieve markt, waarbij het veel geld en tijd kost om je site goed te kunnen positioneren. Het is dan ook van belang om voordat een nieuwe site wordt gebouwd een SEO plan te schrijven. In dit document zou je moeten beschrijven hoe de techniek, content en populariteit van een website kan worden gewaarborgd en gemigreerd naar de nieuwe website. Zo zal er onder andere worden beschreven dat alle oude pagina’s op de juiste wijze naar de nieuwe pagina’s moeten worden doorverwezen. Op deze wijze wordt er voorkomen dat geïndexeerde pagina’s uit Google zullen verdwijnen en dat bezoekers Transavia.com niet meer kunnen vinden. Het kan veel traffic en conversie schelen als je dit vergeet, wat ook drukt op de investering voor een nieuwe website.
Mijn advies is om altijd een expert in te schakelen voor de SEO migratie ten aanzien van een nieuwe website. Zeker als je al kracht, posities en organische traffic hebt opgebouwd. Op deze wijze kun je tienduizenden euro’s besparen.

Inmiddels heb ik Transavia via Twitter op de hoogte gesteld van het probleem en zie ik dat er al aanpassingen worden gedaan.